lørdag 27. februar 2010

Rene Magritte

Rene Magritte ble født i Belgia i 1898. Som 12-åring begynte han å male, og viste allerede da at han hadde talent. I ung alder opplevde Magritte at moren tok selvmord, og dette preget mye av det han malte. Han gikk på kunstskole for å bli maler, og i 1922 giftet han seg med Georgette Berger. På denne tiden fikk han øynene opp for den kjente surrealisten Giorgia de Chirico og kunsten hans, og fant ut at han ville male bilder som lignet stilen hans. Han malte sitt første surrealistiske bilde i 1926.

"My painting is visible images which conceal nothing; they evoke mystery and, indeed, when one sees one of my pictures, one asks oneself this simple question 'What does that mean'? It does not mean anything, because mystery means nothing either, it is unknowable."

Personlig så synes jeg at mange av hans verk er veldig stillige, som for eksempel det første bilde hvor det regner menn i dress. Det er nok favorittbilde mitt av Rene Magritte.
Men mange av hans verk også for absurde for min stil, som for eksempel det andre bilde, hvor kroppen utgjør de forskjellige delene i ansiktet. Det blir for sykt for min smak, men hver sin smak, heldigvis.

Her er en liten samling av hans absurde bilder:

1 kommentar:

  1. Flott blogg!:) Ser at den ble laget i fjor,men sier takk likevel for at jeg fikk vite om denne kunstneren.

    SvarSlett